Momoi!
Jaan nyt ajatuksia viime syksyltä.
Sain kimmokkeen, kun heitin kysymyksen ilmoille Twitterissä ja sain
siihen vastauksia ja pienen keskustelun aikaiseksi.
Cosplay-kilpailujen säännöt ja
niiden suhde esitykseen nykypäivänä on pohdituttanut minua jälleen
suuresti. Koen kuin olisin aikamatkalla tämän blogin alkuvuosiin.
Kjeh. Aikanani olen nurissut siitä, että cosplay-kisoissa esitys ja
puku eivät ole tasapainossa sääntöjen ja arvioinnin näkökulmasta.
Olen marmattanut näitä esitysnillityksiäni jo vuosia. Oih! Ajat
ovat tuosta muuttuneet ja ah olen ehkä vanha. Arvokisojen
lisääntyminen ja niiden pakottavat sääntömuutokset ovat
hilanneet pukua ja esitystä pisteytyksissä lähemmäs toisiaan.
Mikä on mielestäni hyvä.
En silti sanoisi, että puku ja esitys
ovat aivan täysin samalla viivalla vieläkään (ja tarvitseeko
niiden olla?). Olen pohtinut tätä aihetta paljon viime vuosina, ja
näin WCS-huuruissa olen lueskellut eri kilpailujen sääntöjä. Jo
ennen tätä olen pannut merkille sen, että vaikka esityksessä ja
puvussa olisi lähes samat pisteytykset, esityksen arviointi on
ympäripyöreämpää ja "vähäpätöisempi".
Kuva: Tapio Matikainen
Tässä esityksessä käsikirjoitus oli täysin oma ja ääniraitaa leikattu ja editoitu hitusen. |
Osasyynä tähän tietenkin on se,
että esityksessä on enemmän taiteellista aspektia ja arvioinnissa
maku vaikuttaa paljon enemmän kuin puvun kohdalla. Silti esityksessä
on myös teknisiä osa-alueita. Enkä ole nähnyt juuri missään
säännöissä erillisiä mainintoja esimerkiksi ääniraidan
arvioinnista, vaikka sen toteutus on arvioitavissa myös teknisesti.
Olen itse tehnyt siinä mielessä
monenlaisia esityksiä, että ymmärrän sen, että erilaiset
esitykset vaativat eri määrän työtä. Sekä lavalla että
esityksen suunnittelussa ja valmistelussa. Olen ollut mukana
tekemässä esitystä, jonka suunnittelu ja valmistelu on vienyt
muutaman tunnin, mutta myös sellaisia, joita on tehty monta
kuukautta.
Aivan kuten puvuissakin; on
monimutkaisia ja yksinkertaisia esityksiä. Ne vaativat enemmän ja
vähemmän osaamista ja tekemistä. Tällä hetkellä kuitenkaan
kisojen säännöt eivät yleensä osaa ottaa tätä huomioon.
Kuva: Teppo Suominen
Käsikirjoitus täysin oma, musiikkia editoitu ja leikattu sekä repliikit nauhoitettu minun äänelläni yhtä lukuun ottamatta. |
Esitys on paljon enemmän kuin lavalla
kerran nähtävä suoritus. Enimmillään pukuilija on yhtä aikaa
puvustaja, käsikirjoittaja, dramaturgi, lavastaja,
tarpeistovastaava, valosuunnittelija, miksaaja, ääninäyttelijä ja
tanssia. Eikä lista välttämättä lopu tähän. Ja silti kaikkea
tätä arvioidaan enemmän mututuntumalla kuin pukua arvioitaisiin.
Pukujen kohdalla kilpailun säännöissä
on yleensä edes jossain muotoa mainittu: 'puvun pitää olla
kilpailijan itsensä tekemä, ystävien ja
perheen pienimuotoinen apu
on sallittu' . Esitysten kohdalla tätä mainintaa ei kuitenkaan
yleensä ole.
Eli toisin sanottuna esityksen ei juuri
minkään sääntöjen mukaan tarvitse olla kisaajan itsensä tekemä.
Et voi kisata toisen tekemällä puvulla, mutta esityksellä kyllä.
Miksi näin?
Tämä on häirinnyt minua jo
pitempään, koska se kertoo hitusen siitä, että esitystä ei
kenties vieläkään ajatella yhtä tärkeänä osana kisasuoritusta
tai vaihtoehtoisesti emme ole päässeet ajatuksessa tarpeeksi
pitkälle, että tämä seikka olisi osattu ottaa homioon. Kisoissa
kuitenkin ensisijaisesti arvioidaan kisaajan suoritusta, eikä heidän
kavereidensa tai täysin ulkopuolisen tahon.
Vaikka (vielä) esitysten kanssa ei
olla päädytty saman tyyppiseen draamailuun kuin ostopuvuilla
kisaamisessa, on se silti mielestäni ongelmallista ja ihan
rehellisesti epäreilua kisaajia kohtaan. Jos kisassa on esityksiä,
joista mikään esityksen sisällöstä ei ole kisaajien itsensä
tekemiä, voidaanko niitä arvioida tasavertaisesti sellaisten
esitysten kanssa, joissa kaikki on tehty alusta loppuun itse? Jos
puvussa on ostetut housut vaikuttaako se puvun arviointiin?
(Tietääkseni [ja lähteideni mukaan] Suomessa ei ole koskaan jälkikäteen virallisesti mitätöity
kenenkään palkintoa tai sijoitusta, kun/jos kisaaja on jäänyt
kiinni ostopuvulla kisaamisesta.)
Kuva: Emilia Lahtinen
Näistä ei olekaan hyvää lavakuvaa :D Juoni oma, ääniraitana vain käsittelemätön kappale, rekvisiitta ostettua (ruokaa). |
Ja kuinka pitkälle tämä itse
tekeminen voidaan esitysten kohdalla viedä? Näin esimerkkinä: Jos
ajatellaan, että musiikki on esitykselle se, mitä kangas on
puvulle. Harva meistä kutoo pukujensa kankaat alusta asti itse tai
väsää peruukkinsa hiusnauhoista ja kuminauhasta kokonaiseksi
päähineeksi ja yhtä harva varmasti säveltää esitystensä
musiikit itse. Näitä kaikkia on kuitenkin mahdollista käsitellä
omaan tarkoitukseensa sopiviksi. On tiettyjä pakollisia toimia,
joita yleensä vaaditaan siihen, että kangas muuttuu vaatteeksi:
leikkuu ja ompelu. Näin taustanauhan ja musiikin kohdalla sama voisi
olla kappaleen trimmaus ja editointi esim. oikeanmittaiseksi. Nämä
ovat yleensä ne minimivaatimukset. Kun mennään monimutkaisempaan
hommaan on enemmän tekemistä; kankaan värjäys ja/tai maalaus,
kaavoitus (koska valmiita kaavoja ei löydy), leikkuu, huolittelut
(kun ollaan tarkkoja yksityiskohdista), ompelu,
silitys/jälkikäsittelyt ja niin edelleen. Samalla tavalla
monimutkaisempi esitys ja ääniraita vaativat enemmän työtä ja
osaamista.
Minä itse olen sitä mieltä, että
esimerkiksi ääniraita tulisi arvioida ainakin osittain samaan
tapaan kuin puku. Onko nauhoitetun äänen laatu hyvä vai huono ja
onko se ymmärrettävää? Onko musiikkien vaihdokset saatu sulaviksi
vai loppuvatko musiikkipätkät kuin seinään? Ovatko ääniefektit
toimivia? Samaan tapaan, kun pukua arvioidessa, katsotaan sitä
kuinka taitavasti työ on tehty. Tutkitaan ja arvioidaan saumat,
pintakäsittelyt ja niiden viimeistelyt, istuvuus, mittasuhteet ja
peruukin muokkaus. Nämä kaikki ovat teknisesti arvioitavia asioita.
Kuva: Rea Rautamies
Käsikirjoitus oma, ääniraita editoitu ja muokattu, repliikit itsenauhoitetut ja lavasteet sekä rekvisiitta tehty itse. |
Eikä tämä todellakaan rajoitu vain
ääniraidan arvioimiseen, mutta siitä on ehkä helpoin lähteä.
Näyttelijäntyön ja dramaturgian arvioiminen on myös mahdollista,
mutta se saattaa olla vielä hitusen liian suurpiirteinen pala
purtavaksi, että sen voisi löydä millään tasolla esim.
sääntöihin.
Ja kuten sanoin esitys voi olla
yksinkertaisesti toteutettu kuten pukukin voi olla yksinkertainen.
Paljon on puhuttu siitä, että teknisesti hyvin tehty yksinkertainen
puku päihittää huonosti tehtyn monimutkaisen sirkusteltan, eli
tämän saman tulisi päteä myös esityksen kohdalla. Kisaaja A teki
moitteettoman kuperkeikan ja kisaaja B yritti tehdä voltin, mutta
tuli naamalleen alas. A:lla oli yksinkertaisempi temppu, mutta
parempi toteutus, joten A päihittää B:n. Samoin, jos A:n ääniraita
tai esitys yleensä on yksinkertaisempi, mutta toteutettu paremmin.
Kuva: Tapio Matikainen
Juoni jalostettu alkuperäisestä, musiikki editoitu ja leikattu, koreografia oma. |
On myös yksi suunta, johon en missään
nimessä halua tämän harrastuksen menevän; se, että asioita
hoidetaan rahalla eikä taidolla (tämä liittyy osittain myös
ajatuksiini 3D-printtauksesta, mutta se on asia erikseen). Jos
pukukisassa tai pukujen kohdalla arvokisoissa osat eivät saa olla
teetettyjä, miksi näin voi olla kuitenkin esityksissä? Tiedän
sen, että moni suomalainen pukuilija saattaa pyytää kaveria tai
tuttavaa puhumaan repliikit taustanauhalle, kun oma ääni ei siihen
sovi (minä myös olen näin tehnyt). Tämä on mielestäni ihan okei
silloin, jos se on vain pieni osa esitystä ja yksittäinen suoritus.
Esimerkiksi ohjaus ja suunnittelu tulisivat kuitenkin kisaajan
taholta eikä koko esitys perustu tämän kaverin/tuttavan taidoille.
Mutta siinä vaiheessa, kun raha vaihtaa omistajaa ja/tai kyseessä
on täysin ulkopuolinen taho (ei siis ystävä eikä perheenjäsen),
karvani nousevat pystyyn. Sillon on kyse tilaustyöstä, enkä usko,
että puvun kohdalla katsottaisiin kovin hyvällä sitä, että yksi
merkittävä osa pukua tai proppi on tehty tilaustyönä.
Kuva: Jessica Mennander
Enimmäkseen oma käsikirjoitus, ääniraita editoitu ja leikattu, repliikit äänitetty itse, rekvisiitta tehty itse. |
Jos esityksen käsikirjoitus on suoraan
lähteestä, joku ulkopuolinen on ohjannut sen, taustanauha on
toteutettu tilaustyönä, valosuunnittelu on nakattu tapahtuman
valohemmoille ja lavasteet on ostettu, niin, mitä esityksestä jää
itse kisaajalle paitsi esityksen suorittaminen? Pukukisassa toisen
puvulla kisaaminen on kielletty, vaikka kisaaja itse kävelee lavalle
ja poseeraa.
Jos kärjistän asiaa vielä aivan
äärimmilleen, käsillä voi vielä joskus olla plagiointiongelma.
Nykyisten säännösten puitteissa kisaajat voisivat puhtaasti
kopioida joidenkin toisten tekemän esityksen. Tällöin kisan voisi
suorittaa itsetehdyillä puvuilla, mutta täysin kopioidulla
esityksellä. Eikä se rikkoisi sääntöjä. Ei edes siinä
vaiheessa, kun jopa hahmot olisivat samat. Tällöin asia menee
enemmän moraalikysymykseksi; onko oikein päästää tällaista
esitystä palkinnoille, vaikka se ei varsinaisesti sääntöjä
rikokaan? Cosplay kuitenkin on kopioimista ja häilymistä
tekijänoikeussäädösten rajamailla, jolloin ilman selkeää
sääntörajausta ei toisten esityksen kopioimisesta ns. virallisesti
ehkä voida rokottaa. Ehkä?
Kuva: Kyuu Eturautti
Juoni oma, ääniraita leikattu ja editoitu. |
Lisäksi tuomareiden tietämys
harrastajayhteisön historiasta ja siitä, millaisia esityksiä on jo
tehty aiemmin (ja kenen toimesta sekä muuallakin kuin Suomen ympyröissä ja jopa yleisesti cosplay-piirien ulkopuolella) on suuremmassa roolissa. Jos kisaajan esitys on kopio
jostain toisesta, mutta kukaan tuomaristosta ei sitä hoksaa tai
tiedä, voi se kenties päätyä palkinnoille "huomaamatta".
Tämä
ei kuitenkaan ole aivan tavaton ja mahdoton tapaus...
Kuka
muistaa vielä Heroes of Cosplayn? Minä valitettavasti. HoC:n
ensimmäisissä jaksoissa (2013) Victoria ja Monika tekivät asut ja
esityksen sarjasta Fushigi Yuugi. Asiaa ei käsitelty itse
ohjelmassa, mutta muutama vuosi aiemmin 2010 USA:n WCS-karsinnoissa
nähtiin hyvin samantapainen esitys... samasta sarjasta ja samoilla
hahmoilla ja samoilla asuilla (linkedi
link). Jopa omasta mielestäni esitykset muistuttivat toisiaan häiritsevän paljon (en löytänyt kunnon linkkiä HoC-jaksoon, jossa esitys näkyy). Asiaa puitiin netissä paljon. Victoriaa ja Monikaa syytettiin
esityksen kopioimisesta, mutta mitä asialle tehdä, jos se ei ole
kielletty säännöissä? (En siis muista/tiedä jäikö koko tapaus
vain nettihuuteluksi vai mitä häh.)
Kuva: Tony Suojanen
Käsikirjoitus oma, ääniraita leikattu ja editoitu, repliikit by Rorune, koreografia oma. |
Uskon, että osaava ja ajan tasalla
oleva tuomaristo osaa nähdä, onko puku itse tehty vai ei. Uskon
myös samaa esityksistä. Nykyään lähes kaikissa kisoissa on
käytössä esituomarointi, jossa on mahdollisuus keskustella
kisaajan kanssa. Aivan 100% ei voida varmistaa sitä, että esitykset
olisivat kisaajien omaa käsialaa, mutta siihen voidaan pyrkiä.
Lisäksi uskon, että jo samaan tapaan kuin pukujen kohda,
sääntömääritykset voivat ohjata esityksä ns. kotitekoiseen
suuntaan.
Oma ajatusmaailmani on sen verran
jalostunut tässä vuosien varrella, että alan ymmärtää sitä,
miksi puvulla on enemmän painoarvoa kisoissa; puku on osa esitystä.
Puvun laatu ja toimivuus monesti tulee esille myös lavalla ja
esiintyessä; pysyvätkö vaatteet ehjinä ja päällä tai miten
nissä pystyy liikkumaan ylipäätään. Tällä ajatuksella puvun ja
esityksen painoarvo ei voi olla täysin 50-50, mutta silti toivoisin,
että esitykset alettaisiin nähdä ja arvioida enemmän samalla
tavalla kuin pukuja; kokonaisuuksina, jotka koostuvat eri
osaamisalueista. Vaikka olisit kuinka hyvä näyttelijä, se ei
pelasta esitystä, jos käsikirjoitus kusee.
(Ainoastaan WCS:n finaalien säännöissä
olen nähnyt selkeät ilmaisut sille, että esityksen eri elementit
tulee olla esiintyjien itse tekemiä.)
Fukka kiittää.
Jännää pohdintaa!
VastaaPoistaItse tulevana esitystaiteen ammattilaisena oon kans saanu vähän uutta perspektiiviä näihin asioihin. Mietityttää se, että cosplaykisojen sääntövihkoja vois olla 100 aivan erilaista kuin nyt on.
Eniten ihmetyttää, ettei kisapukuja arvioida loogisesti kunkin kontekstin mukaan. Miten arvokisoissa voi esityksellään voittaa joku, jonka "puku oli niin hieno läheltä" tai jopa sisältä. Esitystä tehdessä puku yleensä palvelee esitystä, eikä esitys pukua. Näkisin itse paljon mieluummin esityskisassa kreisejä pukuja, jossa joku sarjan fiktiivinen tapahtuma on herätetty vaikuttavasti esiin lavan kontekstissa. Vaikka tuulettimilla ja keveillä materiaaleilla toteutettuja lentäviä ja eläviä pukuja, muotoa muuttavia pukuja, ja tahallaan hajoavia pukuja. Siinä mielessä en siis ole yhtään sitä mieltä, että siisti yksinkertainen puku voittaa epäsiistin sirkusteltan. Riippuu kumpi kertoo paremman tarinan katsomosta käsin. Puvun toimivuus lavalla on aivan eri maailmasta, kuin vaikka saumojen tai sisäpuolen siisteys. Riippuu ihan kyseisen esityksen tarpeista.
Mielenkiintoinen näkemys, mutta olen ehkä kanssasi eri mieltä ainakin osittain.
PoistaVarsinkin arvokisojen kohdalla pitää muistaa se, että kyse on kuitenkin hyvin vahvasti lajista, joka on käsityövoittoinen. Arvokisoissa arvioidaan sekä käsityötaitoja, että esityksiä. Siksi en usko, että kuvailemasi tapa arvioida pukuja tulee koskaan toteutumaan (ainakaan arvokisoissa). Omasta mielestäni myöskään puvulla kikkailu ja dramatisointi ei poislue sitä, etteikö puku voisi silti olla hyvin teknisesti toteutettu. Enemmänkin päinvastoin; hyvin rakennetut puvut mahdollistavat sen, että puku toimii juuri niin kuin sen on suuniteltukkin, vaikka sitten niin, että se hajoaa osiin esityksen aikana tai muuttuu toiseksi.
Se, millaista sisältöä tai puvulla pelaamista, esitykset sisältävät eivät myöskään ole sääntöjen laatioiden käsissä vaan kisaajien, jotka tuottavat ja tekevät esitykset.
Meillä on ollut kisoja, joissa ei arvioida pukuja ollenkaan tai niiden vaikutusprosentti kokonaispistemäärään on hyvin pieni. Näissä kisoissa voisi kenties pärjätä teknisesti huonosti tehdyllä puvulla, jos sen lavanäyttävyys on tarpeeksi korkea. Näin ei kuitenkaan voi olla arvokisoissa, koska niissä arvioidaan vahvasti käsityöntaitoa esitysten ohella (karkeasti arvioituna arvokisojen pisteysyt on jotakuinkin 60% puku - 40% esitys ja se vaihtelee kisasta kisaan).
Toistaiseksi tällaisia puvulla kikkailu -esityksiä (Suomessa) on nähty aika vähän mahdollisuuksista huolimatta, mikä voi johtua siitä, että ne ovat vaikeita toteuttaa tai ihmiset ovat halunneet tehdä muunlaisia esityksiä. Myös sopivien hahmojen/lähteiden/porukan puuttuminen voi vaikuttaa. Hahmo- ja lähdeuskollisuus on yleensä kuitenki yksi arviointikriteereistä.
Säännöt luodaan osittain sen mukaan, mitä mahdollisuuksia on käyttää tehosteita lavalla. Siinä kohtaa on monesti huomioitu mm. miten valoja voidaan kyseisessä kisapaikassa käyttää tai kauanko kestää lavasteiden vaihto kisaajien välillä ym. En myöskään tiedä, onko yhdelläkään tapahtumalla käytössä tuulikonetta tai tuulettimia, mikä tarkoittaisi sitä, että kisaajan tulisi itse toimittaa ne tapahtumaan. Ja sen jälkeen tulisi selvittää voiko lavalle vetää sähköjä niitä varten, riittääkö aika niiden virittelemiseen yms.
En siis niinkään näe näitä asioita sellaisina, joita rajoittaisivat säännöt vaan enemmänkin se, mikä on missäkin puitteissa mahdollista, ja mitä kisaajat itse haluavat tuoda lavalle.
Huh, tuli pitkä vastaus :D